Onze openingstijden: ma. t/m vrij. van 09:00-13:00 uur en van 14:00-17:00 uur.

Hypotheekakte

De meeste mensen die een woning of bedrijfspand kopen, moeten daarvoor gebruik maken van een lening, oftewel een hypotheek. Bij de hypotheekadviseur of de bank ga je in gesprek over de hoogte van het bedrag dat je kunt lenen, en welke woning je daarmee kunt kopen. Ben je eruit? Dan stel je bij de notaris een hypotheekakte op. Een hypotheekakte is een document waarin je vastlegt dat je de lening afsluit. Je kunt een hypotheek afsluiten bij een particulier, zoals een familielid, maar in de meeste gevallen is de geldverstrekker een bank.  

Waarom een hypotheekakte?

Als je geld gaat lenen voor je nieuwe pand, zit je misschien niet te wachten op een hypotheekakte. Toch is dit een heel belangrijk document. Het biedt de bank namelijk zekerheid. Zonder een hypotheekakte lukt het je waarschijnlijk niet om een lening te krijgen. De bank mag dan namelijk weigeren om je het geld te verstrekken.  

Zekerheid voor de bank

Als je een hypotheek afsluit bij de bank, wil die zekerheid dat je de lening ooit terugbetaalt. Daarom zijn er twee ‘zekerheden’ die een hypotheekakte biedt. De eerste zekerheid die de bank wil, is dat je jouw schuld zelf terugbetaalt als je jouw woning of bedrijfspand verkoopt. Met een hypotheekakte leg je in het kadaster vast dat de schuld bestaat en dat die op jouw naam staat. Dat geldt voor zowel een woning als een bedrijfspand. Daarnaast wil de bank duidelijkheid over het maandbedrag. Bij het opstellen van een hypotheekakte leg je daarom vast welk bedrag je maandelijks aflost, en hoeveel rente je daarover betaalt. Het aflossingsbedrag en de rente vormen samen het bedrag dat je de bank maandelijks verschuldigd bent. Ontstaat er een achterstand? Dan mag de bank actie ondernemen om het bedrag toch te incasseren. Wanneer er sprake is van langdurige achterstand en je niet reageert op betaalherinneringen, kan de bank een deurwaarder inschakelen. Als er dan nog steeds geen reactie komt, mag de bank je pand zelfs veilen. Het is dus belangrijk om je betaalverplichtingen na te komen en in dialoog te blijven met de bank.  

Hoe helpt NKVDL je bij je hypotheekakte?

Hoe regel je jouw hypotheekakte? We leggen het je graag uit.

1. Aanvraag hypotheekakte

Heb je een hypotheek nodig voor de aankoop van een pand? Geef dit bij ons aan. Vul het formulier op onze site in, als je een huis wil kopen. Dan wordt je aanvraag automatisch behandeld. Wil je een losse hypotheekakte, zoals bij oversluiten van je bestaande woning? Dat is mogelijk als een aparte opdracht.

2. Voorbereiding van de hypotheekakte

Zodra je een offerte van je geldverstrekker hebt, kun je contact met ons opnemen via e-mail of telefoon. We verzamelen alle benodigde informatie over de geldverstrekker, het leenbedrag en het adres van het pand. Met deze gegevens maken we een voorlopige akte.

3. Afhandeling van de betaling

Na het opstellen van de voorlopige hypotheekakte, controleren we bij de bank of het geld beschikbaar is. Wordt het bedrag goedgekeurd? Dan ontvangen wij het geld op een derdengeldenrekening. Dit is dus niet ons geld, maar wij zorgen ervoor dat het veilig bewaard wordt. We plannen een afspraak voor de ondertekening met jou en de geldverstrekker op ons kantoor. Na de ondertekening wordt het geld vrijgegeven, waarna het binnen 2 werkdagen op je rekening staat, als alle registers door ons zijn gecontroleerd.

Helder in

juridische zaken